انواع مختلف سیم جوش و کاربرد آن ها

سیم جوش ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند برای جوشکاری فلزات با پایه آهنی یا غیر آهنی مناسب هستند. از سیم جوش ها در صنایع خودروسازی، حمل و نقل و ساخت تجهیزاتی مثل مخزن تحت فشار و مبدل های حرارتی استفاده می شود.

ویژگی-های-سیم-جوش

۱- سیم جوش CO2

از این نوع سیم جوش برای انجام جوشکاری های یکنواخت استفاده می شود. سیم جوش co2 را با ترکیب گاز آرگون یا  CO2 به کار می برند. ایجاد جوش های یکنواخت و سرعت بالا از ویژگی های جوشکاری با این سیم جوش است. سیم جوش CO2 در سایز های مختلف و آلیاژ های متفاوتی وجود دارد که انتخاب آن به جنس و نوع سازه بستگی دارد.

۲- سیم جوش میگ-مگ (Mig-Mag)

این نوع سیم جوش در چند نوع، بدون آلیاژ، کم آلیاژ، آلیاژ برای فولاد ضد زنگ و آلیاژ پایه نیکل وجود دارد. در فرایند های جوشکاری با این سیم جوش از قوس الکتریکی به عنوان منبع استفاده می شود.

سیم جوش در این روش با سرعتی معین به حوضچه جوش انتقال داده می شود. به منظور جلوگیری از ورود هوا و آلودگی فلز، از یک گاز محافظ طی فرایند جوشکاری استفاده می شود.

۳- سیم جوش توپودری

این نوع سیم جوش شباهت بسیاری به سیم جوش مگ دارد. سیم جوش تو پودری به شکل لوله تو خالی می باشد که درون آن پودر خاصی قرار گرفته است. پودر موجود در برخی از این سیم جوش ها، هنگام جوشکاری تصعید شده و وظیفه محافظت از حوضچه جوش و قوس الکتریکی را انجام می دهد.

 

۴- سیم جوش زیر پودری

از سیم جوش زیر پودری که در چند نوع بدون آلیاژ، کم آلیاژ و آلیاژی فولاد ضد زنگ ساخته می شود در جوشکاری های سنگین، مثل جوشکاری راه آهن و صنایع کشتی سازی استفاده می شود. ایجاد جوش یکدست و سرعت بالا از مزیت های استفاده از سیم جوش زیر پودری است.

۵- سیم جوش تیگ

جوش های ایجاد شده با سیم جوش تیگ به علت استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه و ترک و دارا بودن داکتیلیته، در جوشکاری هایی مانند فولاد های ساختمانی، مخازن تحت فشار و … استفاده می شوند. سیم جوش تگ نیز در چند نوع بدون آلیاژ، کم آلیاژ، آلیاژ برای فولاد ضد زنگ و آلیاژ بر پایه نیکل ساخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *